• Levering 3-5 hverdage
  • Fri fragt fra 500kr
  • Udvidet returret på julegaver indtil 15.01.2023
  • Køb senest 20/12 for levering inden jul -  læs mere

Guide fodproblemer

Fodproblemer er almindelige, og det er vigtigt, at du tager dig af dine fødder og forebygger problemer. Fødder er en vigtig del af kroppen, så det er vigtigt, at du behandler dine fodproblemer. Dine fødder bærer dig gennem hele dit liv og udsættes for mange hårde belastninger over tid. Derfor synes vi hos Minfot.dk, at det er ekstra vigtigt at passe godt på dine fødder. Med vores problemløser kan du hurtigt og nemt finde produkter til behandling og lindring af dine problemer. Nedenfor har vi valgt at liste de mest almindelige fodproblemer, samt hvilke produkter der er tilgængelige til behandling af problemet. 

Hallux valgus opstår på grund af en fejlstilling af storetåen, så den presser mod de andre tæer. Storetåen kan også gå over eller under de nærmeste tæer. Storetåens fejlstilling er årsag til, at storetåen skubbes udad, og der dannes en knyst i forbindelse med dette på fodens inderside. Hallux valgus er ikke nødvendigvis smertefuldt, men da skævheden ændrer formen på foden, kan det være svært at finde sko med en god pasform, og smerter kan således opstå, når man bruger ubehagelige eller stramme sko. Hos os finder du flere forskellige produkter, der kan afhjælpe eventuelle problemer med hallux valgus, eksempelvis blød beskyttelse, som forhindrer at skoen gnaver ved knysten. Du kan også lindre dit ubehag ved at bære brede og robuste sko, der har masser plads til foden.

Hælspore (Plantar fasciitis) kan forårsage alvorlige smerter under hælen og skyldes overbelastning af fascia plantaris-senen i svangen. Hælspore forårsager normalt smerter under svangen, på indersiden af foden og lige foran hælbenet. Ved overbelastning kan smerter og betændelse forekomme i senefastgørelsen under hælen. Som en reaktion på dette forsøger kroppen til sidst at skabe beskyttelse og lindring for det ømme område, og hvis det går så langt, kan der dannes en lille kalkvækst under hælen. Væksten ligner en spore, deraf navnet - hælspore.

Når du har en hælspore, oplever du også ubehagelige smerter, når du belaster hælen barfodet, og de første skridt om morgenen og efter hvile gør normalt mere ondt. Derfor kan det føles bedre at bruge blødere sko. Der findes gode behandlinger og produkter, der kan lindre dit besvær. For eksempel kompressionsstrømper, der er beregnet til at lindre hælspore, hælsporeindlæg, skoindlæg og sko, der har en gelpude under hælen. 

Hammertå opstår, når den midterste del af tåen er hævet, og den forreste del af tåen er bøjet nedad. Det kan sammenlignes med en klo-lignende deformation af tåen. Hammertå kan forekomme, hvis tåen er tvinges i en unaturlig position, for eksempel når du bruger for stramme sko, men kan også være forårsaget af svage muskler. Balanceproblemer og smerte kan også forekomme ved hammertå, da tåen ikke er placeret korrekt.

Til at behandle, lindre og udrette hammertå findes der flere forskellige alternativer Brugen af en hammertåpude eller tåkorrigering indebærer, at der påføres en løkke på den berørte tå, som både retter den klolignende deformation og samtidig giver beskyttelse og lindring på undersiden, takket være en blød pude. Du kan også prøve at bruge specielle indlæg og sko, der ikke klemmer. Så er det vigtigt at bruge sko, der er brede foran og giver masser af plads til tæerne. Dog må skoene heller ikke være for store, så foden glider når du går.

Ligtorn opstår som følge af hård hud, som eksempelvis kan være opstået på grund af brugen af for stramme sko. En induration dannes på grund af et tryk mod huden, som forsvarer sig ved at gøre huden svær og tyk,for at beskytte mod tryk. Hvis den hårde hud kontinuerligt udsættes for tryk og yderligere slid, så kan en ligtorn opstå - dette indebærer at den hårde hud danner en torn, som presses ind i huden.

For at behandle ligtorn, kan du give dine fødder et blødgørende fodbad og derefter forsigtigt file den hårde hud ned, som et skridt på vejen til at slippe af med ligtorn. En fodplejerutine med fodbad, filning og creme bør udføres en gang om ugen, for både at forhindre, samt lindre ubehag. Bad dine fødder i lunkent vand i 15-20 minutter for at blødgøre huden, tør dem grundigt og fil forsigtigt de udsatte områder med en blid sandpapirfil. Afslut med at smøre fødderne med en fugtgivende og blødgørende fodcreme. For at behandle ligtorn, kan du også anvende forskellige former for aflastning til ligtorn. Som eksempelvis Corn ring fra Berkemann, som er en lille ring lavet af hudvenlig filt, der er selvklæbende og let kan fastgøres rundt om ligtornen for at forhindre hudafskrabninger og dannelsen af tryksår. Cosborgs ligtornsolie er en naturlig måde at bekæmpe ligtorn og hård hud på. Planteolien i ligtornsolien blødgør og opløser ligtorne og hård hud.

Nedsunken svang opstår hvis de midterste ledhoveder i foden synker, som følge af belastning, eksempelvis ved vægtøgning, i forbindelse med graviditet eller aldring, hvor ledbånd og muskler svækkes. Ved nedsunken svang belastes de forreste trædepuder mere end normalt, hvilket kan medføre smerte i den forreste del af foden. 

Nedsunken svang kaldes også svang, og smerterne der opstår, som følge af dette, kan lindres ved hjælp af en pelotte, et lille skoindlæg, der placeres lige bag den forreste del af svangen. En pelotte hæver de nedsunke led i den forreste del af svangen og aflaster dermed trædepuden.

Pronation betyder simpelthen, at foden har en nedsunken, langsgående svang og at meget vægt lægges på fodens inderside, når man går. Pronation er meget almindeligt, og de fleste af os har en let pronation, der ikke forårsager nogle problemer, men ved overdreven pronation, kan der opstå en fejlstilling af benet, hvilket i værste fald kan lede til smerter i både knæ og hæle. Pronation er fodens naturlige måde at absorbere stød på. Når vores fødder kommer i kontakt med jorden, fordeles trykket i foden takket være pronationsbevægelsen. 

Ved gang og løb, er en lille "pronationsbevægelse" helt normal, da det er en del af fodens støddæmpende funktion. Men sker disse bevægelser i for stort et omfang, kan der opstå problemer i foden og i knæene. Derfor er det vigtigt at bruge stabile sko og indlæg, der giver støtte og retter foden. 

Supination er det modsatte af pronation og er en udadrettet rotation af foden, hvilket betyder, at du belaster ydersiden af foden. Supination er en fejlstilling, der påvirker resten af kroppen, og det er meget almindeligt at supination er årsag til såkaldt hjulbenethed. Supination, som bevægelse, er en naturlig del og er helt normalt, hvis den sker på den rigtige måde. Supination bliver skadelig, når den opstår for længe eller ved flere lejligheder, eller når foden ikke kan kontrollere den udadrettede rotation. Det er netop denne overdrevne supination, hvor man belaster fodens yderside, som kaldes at supinere. 

For at korrigere fodens position og modvirke supinationen, kan du eksempelvis anvende skrå hælpuder eller indlæg med en mere neutral støtte til foden.

At være platfodet betyder, at fodens langsgående svang er nedsunket. Hvis du skulle tage et aftryk af dine fødder, og du i princippet kan se hele din fodsål i aftrykket, ved du, at du er platfodet. Hvis du er platfodet, er det vigtigt at sikre, at foden har god støtte, når du har sko på. Hvis du bruger sko, der har en flad indersål - brug en indersål, der hæver foden og støtter bedre. Vælg en halv- eller helsål for ekstra støtte og stabilitet til hele foden.

Benlængdeforskel kan forårsage smerter i hofte og ryg på grund af den fejlstilling, der opstår. Benlængdeforskellen kan let afhjælpes ved hjælp af et hælindlæg, der hæver det kortere ben til den rigtige position og dermed giver dig mulighed for at undgå forskydning. Almindeligvis giver en mindre benlængdeforskel ikke problemer, hvis den er under to centimeter. Men med en større benlængdeforskel kan der være risiko for rygsmerter på lang sigt. 

Hård hud på fødderne opstår normalt, hvis foden udsættes for et konstant tryk eller belastning. Ved overbelastning danner huden et tykkere lag for at beskytte vævet. Hård hud behøver ikke nødvendigvis at være smertefuld, men den kan udvikle sig ubehageligt og danne grim hård hud. Huden kan endda blive lidt misfarvet.

Hård hud kan forebygges med eksempelvis en fodfil, som med fordel kan anvendes efter et blødgørende fodbad. Peelingcremer og specielle cremer udviklet kun til hård hud er også effektive. For at få den bedste effekt, er det godt at kombinere et fodbad mod hård hud med en fodfil og en fodcreme. Start med at bade dine fødder i 10-15 minutter. Tør dem grundigt, og fil derefter forsigtigt den hårde hud. Afslut med en blødgørende creme. Du kan også bruge specifikke fodcremer, der får den tørre og hårde hud til at forsvinde.

Åreknuder og hævede ben er almindeligt forekommende problem. Åreknuder kendetegnes ved slyngede, blå buler under huden på benene, og opstår ved at blodårer udvides på unormal vis, eksempelvis på grund af svage klapper i benene, eller hvis venernes karvægge er blevet slappe. Åreknuder er et almindeligt problem og skyldes normalt, at klapperne fungerer mindre godt, eller at væggene i venerne bliver svage og udvider sig. Hvilket får trykket i venerne til at stige, hvorved venerne udvider sig og bliver mere synlige.

Hælrevner og sprukne hæle er et almindeligt problem, der rammer mange. Hælrevner og sprukne hæle er forårsaget af tør og hård hud, der dannes ved hælkanten, som til sidst revner. Den tørre hud kan endda blive lidt misfarvet. Hælrevner skal behandles for ikke at risikere, at det fører til mere alvorlige problemer. For at behandle hælrevner og sprukne hæle, skal huden gøres blød og glat igen. Dette er vigtigt for at forhindre calluses, der fører til hælrevner. For at behandle dem, kan du bruge en fodfil, der er lavet til brug mod hælrevner.

Neglesvamp er den mest almindelige neglesygdom og er forårsaget af angreb af svampearter, der findes under neglen. Neglesvamp kendetegnes ved en gul/brunlig misfarvning af neglen, hvide belægninger på neglens overflade, samt at neglen bliver grovere, ujævn og skrøbelig.

For at opnå de bedste resultater, er det vigtigt at starte behandlingen så tidligt som muligt samt at fuldføre den behandling, når den er påbegyndt. Der findes forskellige behandlinger, som kan anvendes til behandling af neglesvamp. Eksempelvis kan du tage et fodbad med et højt indhold af syre, der er specielt udviklet mod fod- og neglesvamp. Eller du kan bruge CCS opløsning mod neglesvamp, der behandler og forebygger neglesvamp.

Vortebehandling er en enkel, behagelig og effektiv måde at behandle vorter på. Fodvorter opstår oftest på fodsålen og er forårsaget af HPV-vira, der overføres ved hudkontakt (både direkte og indirekte). Fodvorter er harmløse, men kan forårsage ubehag, da de ofte sidder på steder, der er belastes meget.

Kolde fødder kan ofte blot skyldes koldt vejr og det faktum, at vi bruger sko, der ikke er varme nok. Men kolde fødder kan også skyldes dårlig blodcirkulation, hvilket gør det sværere for kroppen at få varme i fødder og hænder. For at modvirke kolde fødder, kan du bruge fodcremer, der giver en varmende følelse, og som fremmer blodcirkulationen i fødderne. Du kan også prøve at bruge støttestrømper med kompression. Støttestrømper fremmer blodcirkulationen og lindrer og forhindrer trætte og hævede ben.

Svedige fødder og fodsved opstår, fordi vores fødder konstant afgiver fugt, og når denne fugt nedbrydes af bakterier, der findes på huden, opstår der en dårlig lugt. For at undgå fodsved er det vigtigt at opretholde god fodhygiejne. Vask dine fødder en gang om dagen, og brug strømper lavet af naturlige materialer (såsom bomuld eller uld), der lader huden ånde. Du kan eksempel vaske dine fødder med en børste, der er designet til fødder. Udover at rense fødderne, giver den dig også en skøn fodmassage og øger samtidig blodcirkulationen. For at forebygge svedige fødder og fodsved, kan du bruge Deo Refresher fra Springyard, der renser, opfrisker og forhindrer ubehagelig lugt i dine sko. Sprayen modvirker bakterier og neutraliserer skoens materiale uden at påvirke dens åndbarhed.  

Tørre fødder er et almindeligt fodproblem , der kan forårsage yderligere problemer, hvis det forbliver ubehandlet. Tørre fødder er ikke blot et skønhedsproblem, det kan også føre til en smertefuld og irriterende revnedannelse i huden. Sprækkerne kan bløde og i værste fald endda få infektioner. Tørre fødder kan lindres ved at forhindre dehydrering med fugtgivende fodcreme efter vask. Dette holder endda huden fugtet og smidig. Tør hud kan også behandles med en peelingcreme eller ved forsigtigt at file den tørre hud væk.

Trætte fødder og ømme fødder er et almindeligt fodproblem. Overbelastning af fødderne kan forårsage træthed i både fødder og ben. Efter en lang arbejdsdag, hvor du eksempelvis står og går meget, uden god støtte, kan der let opstå en følelse af træt- og ømhed. At gå på hårde gulve er en almindelig årsag til trætte og ømme fødder. Brug en stødabsorberende skosål, helst i gel, for at aflaste fødderne og reducere risikoen for ubehag.

Hævede fødder og ben er et almindeligt problem. Hævede fødder kan let forebygges ved hjælp af for eksempel støttestrømper. Hævede fødder og ben opstår normalt, hvis du har stået op eller siddet ned i længere tid, uden at røre benene.

Hævede fødder kan også skyldes, at det er varmt udenfor, andre årsager er også overvægt, hormonelle forandringer, graviditet, væskeansamlinger eller sygdom. Årsagen til at hævelsen opstår er grundet at venesystemet i benet ikke fungerer, som det skal. Når du sidder stille i lang tid, eller går og står meget, størkner blodet i dine fødder og bevæger sig ikke opad igen. Kombinationen af dette, i samspil med at arterierne i benene fortsætter med at pumpe nyt blod ind i foden, betyder at venerne skal arbejde ekstra hårdt for at skubbe blodet tilbage til hjertet igen. For at lindre dine hævede fødder og ben kan du bruge støttestrømper. 

Cookies og Minfot.dk

Vi bruger cookies til at optimere din oplevelse på siden. Hvis du vil vide mere, kan du læse alt om det her

Cookiepolicy