• Levering 3-5 hverdage
  • Fri fragt fra 500kr
  • Udvidet returret på julegaver indtil 15.01.2023
  • Køb senest 20/12 for levering inden jul -  læs mere

Hælspore & hælsmerter

Her finder du produkter til hælspore (Plantar fasciitis), hælsmerter og ømme hæle.

Hælknoglen er den største knogle i foden og under hælbenet er der elastisk væv, der fungerer som en pude. Hvilken dæmper trykker mod hælbenet, når du går, står og løber. Hvilket igen er med til at mindske belastningen af ​​de store led, der bærer kropsvægten. Hælen er kroppens støddæmper, så det er ikke så mærkeligt, at man oplever det som svært og akavet, når man har problemer med hælsmerter.

Hvorfor har jeg ondt i hælen?
Har du ondt i hælen, kan det skyldes flere forskellige ting, og hælsmerter kan opstå på grund af for meget, eller forkert belastning. Det kan også skyldes en hælspore, betændelse i slimsækkene, nedtrampet hælpude, bristninger i baglåret, Haglunds sygdom, en stressfaktura eller en serveringsskade.

-Hælsmerterer er smerte, der sidder under hælen, omkring hælen eller bagved.
-Hælsmerterer et almindeligt problem, internationale undersøgelser viser, at 7 % af voksne har haft problemer med helbredssmerter.
-Smerten i hælen kommer normalt gradvist uden skader i det angrebne område
-Selvpleje såsom hvile, lige fodsko eller aflastende såler lindrer normalt ubehaget

Hælsmerter på grund af overbelastning
Alle kan få ondt i hælen, både børn og voksne. Nogle gange kan man få smerter i hælen uden tilsyneladende årsag, men den mest almindelige årsag til at få hælsmerter er, at man har belastet hælen for hårdt og i lang tid, hvilket kaldes en overbelastning. Det er også derfor, at mange får ondt i hælen, når de begynder at træne eller er startet på et arbejde, hvor man går og står meget.

Hvis du har mistanke om, at du har ondt i hælen på grund af overbelastning, er det vigtigt, at du gennemgår, hvilken slags sko du bruger. Hvis dine sko ikke er bygget og giver fødderne støtte, eller ikke giver tilstrækkelig stødabsorbering, kan det medføre, at du belaster fødderne forkert og det overbelaster hælen igen. Hvis du arbejder i arbejdssko og ikke kan skifte, kan du placere indlæg i skoene, hvilket øger stødabsorberingen i skoene og skaber en blødere base at gå og stå på. HER ser du vores såler, der er designet til at give komfort i arbejdssko og til arbejde på hårde gulve.

Det du også kan gøre er at investere i sko, der er bløde og dæmpende, som giver dine fødder komfort og aflaster hælen. HER kan du se alle vores sko, der er lige og har en blød fodseng.

Hælsmerter på grund af skade
Selvom hælen er designet til at være holdbar og tåle mange gange højere belastninger end kroppens vægt, kan den tage skade. Hælen kan tage skade, hvis du falder, for eksempel træder på siden, eller hvis hælen udsættes for slag. Du kan for eksempel lide af strækmærker i hælsenefastgørelsen eller i hælsenen. 

Hælsmerter på grund af hælspore (Plantar fasciitis)
Hælspore (Plantar fasciitis) kan give stærke smerter under hælen og skyldes overbelastning af plantar fasciasenen i hulfoden. Hælspore giver normalt smerter under anklen, på indersiden af ​​foden og lige foran hælbenet. Ved overbelastning kan der opstå smerter og betændelse i senefæstet under hælen. Som en reaktion på dette forsøger kroppen til sidst at skabe beskyttelse og lindring til det ømme område, og hvis det går så vidt, kan der dannes en lille kalkvækst under hælen. Væksten ligner en spore, deraf navnet - hælspore.


Mindst to procent af befolkningen lider dagligt af hælspore, og der er mange grunde til, at du kan opleve smerter i hælen. Men hælspore er en af ​​de hyppigste årsager til smerter i hælen, selvom smerterne aftager efter du har gået et stykke tid, kan smerterne have en negativ effekt på hverdagen. Derfor er det vigtigt, at du behandler dig selv og forsøger at lindre dine smerter.

Det er dog meget forskelligt, hvordan man oplever smerter, når man har en Hælspore. Nogle mennesker oplever mest smerte og ømhed efter at have gået i længere tid eller stået meget. Mens andre slet ikke er i stand til at belaste hælen og endda har smerter, når hælen hviler.

At lide af en hælspore kan være både smertefuldt og langvarigt. Selvom hælspore  er et fodproblem, der normalt heler af sig selv, kan det tage lang tid, nogle gange op til halvandet år.

Symptomer på hælspore
-Tidligt under eller på indersiden af ​​hælen
-Smerten opstår under træning

Når du har lidt af en hælspore , er det vigtigt, at du forsøger at behandle problemet, da det både kan fremskynde helingen, men også mindske problemer, smerter og andet ubehag. Derfor er det vigtigt at forsøge at undgå eller mindske den belastning, der bidrager til smerten eller ubehaget. 

Når du har en hælspore, oplever du også ubehagelige smerter, når du belaster hælen barfodet og de første skridt om morgenen og efter hvile gør som regel mere ondt. Derfor kan det føles bedre at bruge blødere sko. Der findes gode behandlinger og produkter, som kan lindre dit ubehag. For eksempel kompressionsstrømper, der er beregnet til at afhjælpe hælspore, hælskålsindlæg, skoindlæg og sko, der har en gelépude under hælen. Hvis du vil vide, hvordan et specifikt produkt kan hjælpe dig med en Hælspore , kan du blot klikke på hvert produkt. Den indeholder al den information, du har brug for, så du nemt og problemfrit kan behandle hælspore.

Behandl hælspore
- Brug sko eller indlægssåler, der er designet til hælspore og hælsmerter. Skoene og sålerne er tykke, har en hængende sål og er anatomisk designet som aflaster hælen og giver komfort.
- Rul plantar fasciitis-senen frem og tilbage over en kugle, eller med en PET-flaske fyldt med vand. Dette kan lindre smerte og ubehag.
- Prøv at gå normalt og ikke juster, hvordan du går og står for at undgå smerterne. For det kan til gengæld skabe andre problemer og lidelser, såsom forkert belastning af knæ, hofter og ryg.
- Afstå fra aktiviteter, der forårsager smerterne og vælg i stedet aktiviteter, der ikke belaster hælen, såsom svømning og cykling.

Hælspore rammer normalt voksne og næsten aldrig børn. Hælspore opstår, når hælen har været udsat for tung eller for meget nyttelast. Du kan også få problemer med hælsporen, hvis du er begyndt at belaste din fod på en anden måde end tidligere. Det er almindeligt, at mange får hælspore, når de skifter sko efter efteråret, fra de stabile varme efterårssko til tyndere sommersko. Kombinationen af ​​at skifte til sko, der har en tyndere sål i kombination med at man begynder at gå mere, kan skabe en overbelastning af plantar fasciasenen i anklen. For at afhjælpe dine problemer med en Hælspore , anbefales det, at du ændrer din aktivitet.

Hvis du udfører nogen form for aktivitet, der udløser smerterne i din hæl, bør du undgå det og skifte til sko eller indlægssåler. Skift til sko og indlægssåler, der har en god pasform, giver dig stabil støtte og stødabsorbering. Sørg for at have sko eller indlæg, som du kan bruge i sko både indendørs og udendørs. Ved at bruge sko eller indlægssåler, der øger stødabsorberingen, eller lindrer det ømme sted, kan smerterne lindres.

Cookies og Minfot.dk

Vi bruger cookies til at optimere din oplevelse på siden. Hvis du vil vide mere, kan du læse alt om det her

Cookiepolicy