• Levering 3-5 hverdage
  • Fri fragt fra 500kr
  • Udvidet returret på julegaver indtil 15.01.2023
  • Køb senest 20/12 for levering inden jul -  læs mere

Pronation

Her finder du forskellige produkter, der er med til at dæmpe stød og kontrollere pronation og har fokus på at modvirke eller mindske risikoen for overpronation.

Alle pronerer på den ene eller anden måde og er en naturlig måde for fodens bevægelse at opnå den rigtige bevægelse. Det betyder ikke pronation er dårlig. Det behøver heller ikke at betyde, at der er noget galt, når du går. Pronation er den naturlige måde at absorbere stød i foden, når vores fødder kommer i kontakt med jorden, fordeles trykket i foden takket være pronationsbevægelsen. Pronation er meget almindelig, og de fleste af os har en let pronation, der ikke forårsager nogen problemer. Det er derfor vigtigt løbende at tage sig af dine fødder med fokus på konstant at stabilisere føddernes gang og modvirke unødvendig belastning eller andre komplikationer.

MEST ALMINDELIGE TEGN PÅ PRONATION

- Fleksibel fod bevæger sig indad

-  Følelse træt under dine fødder

-  Den outsole er mere slidt på indersiden af skoen

Forenklet, pronation betyder, at foden har en nedsænket langsgående bue, og en masse vægt er lagt på indersiden af foden, når du går. Det udvikler sig på mange forskellige måder, og ud over høje eller lave buer kan det også påvirkes af alder, overvægt og graviditet. En af de mest almindelige årsager til pronation er, at du går i gamle, skæve sko, der gør dine fødder rulle indad mere end dine fødder bør.

HVAD ER PRONATION?

Pronation er det udtryk, der beskriver, hvornår fødderne går indad, når man sænker foden. Langt de fleste af os pronerer, det vil sige sætter foden med sin yderside af hælen, og "ruller" diagonalt gennem foden. Sådan at vi skyder afsted med mere eller mindre en indadgående fod. Graden af pronation varierer med vinklen på foden, hvorfor der er forskellige former for pronation. En normal pronation i foden svarer til en pronation vinkel på ca. 6-8°, hvilket betyder en normal belastning på kroppen. Mens en pronationsvinkel på omkring 9-11° betyder en lille pronation, og i tilfælde af overpronation er ankelvinklen > 12° eller mere.

Men der kan også være bevægelser i den anden retning, supination (underpronation). Hvilket er det modsatte af pronation og betyder, at du i stedet lægger vægten på ydersiden af foden. Du kan læse mere om supination HER.

Ved pronation er det almindeligt at have ustabile sko, såsom Converse, stofsko eller andre sko med en flad indersål, som ikke giver nogen støtte til foden, fører til forskellige belastninger og fejlstillinger. Fejlstillinger kan derefter føre til smerter i foden, underbenet, knæet og højere op i kroppen.

PROBLEMER MED OVERPRONATION

- Platfod og nedsunken svang

- Hælspore, Hallux Valgus, Gigt og springerknæ

- Påvirker knæstillingen og rygsøjlen

- Forskellige smerter og ubehag i knæ og ryg

- Benhinnebetændelse

Det er alt fra en let pronation til overpronation. Ved løb er det for eksempel almindeligt, at indersiden af ​​foden "synker ned", hvilket kaldes pronation (overpronation). Hvis du allerede pronerer, men kan have et job, der kræver mange timers stående eller gående, kan det også bidrage til overpronation, især når man står på hårde overflader som betongulve. Overpronation er effekten af, at dine fødder sidder fast i pronation og belastes forkert i mange år. Ved overdreven pronation kan der opstå en fejlstilling af benet, som igen kan føre til smerter i både knæ og hæle. Fra vores sortiment finder du flere forskellige sko og indlæg, der kan hjælpe dig med at rette fejlstillinger.

Når du går og løber, er en lille "pronational bevægelse" helt normal, fordi den er en del af fodens stødabsorberende funktion. Men hvis disse bevægelser opstår i overdreven skala, kan problemer i fødder og knæ blive mere tydelige. Derfor er det vigtigt at bære de rigtige sko. Der skal være stabile sko med en struktur, der giver støtte og retter fødderne. Dette forhindrer overdreven indadgående rulning. Det får også skoene til at vare længere, hvis du normalt går meget på indersiden af foden. Et andet banebrydende tip er at variere mellem forskellige typer sko og justere skovalget efter behov.

Men selv et skoindlæg eller en pronationssål, der retter foden, kan aflaste foden og også modvirke overpronation. Hvilket gør det muligt for skoindlæg at placere foden til en lidt mere neutral position. En god indlæg bør derfor have et godt materiale, der understøtter buen (for dem med højere buer eller flad fod). Men selv en dybt skålet hæl i indlæg begrænser hælens bevægelse. En anden mulighed er også at variere mellem forskellige aktiviteter, for at undgå ensidig belastning, og kan dermed hjælpe dig i hverdagen til ikke at overanstrenge dig under pronationen.

66 produkter

66 produkter

Du har set 66 ud af 66 produkter

Cookies og Minfot.dk

Vi bruger cookies til at optimere din oplevelse på siden. Hvis du vil vide mere, kan du læse alt om det her

Cookiepolicy